Grabar, Nika; Colner, Miha
Št. 1134
"Isti prostor - drug čas"
Avtor/ica: Grabar, Nika; Colner, Miha
Naslov: Isti prostor - drug čas
Leto: 2011
Zvrst: Članek
Produkcija: SCCA-Ljubljana

 
BESEDILO
Isti prostor - drug čas

NEVEN KORDA in Borghesia

Nika Grabar

Neven Korda in Zemira Alajbegović sta bila vodilna člana gledališke skupine FV 112/15 in Diska FV, kjer sta začela delati z videom. V osemdesetih sta ustanovila neodvisno video produkcijo FV Video. [4] Med letoma 1983 in 1989 sta se z videom ukvarjala tudi kot člana skupine Borghesia, ki je v različnih konstelacijah delovala med leti 1982 in 1995 in je pomenila za slovenski prostor novo razsežnost v delovanju glasbenih skupin. Ustvarili so novo glasbeno estetiko, ki jo v mednarodnem kontekstu lahko razumemo znotraj sloga Electronic Body Music. Hkrati je šlo za več kot le nov zvok, šlo je za nov način delovanja, ki ga je omogočala nova tehnologija in s pomočjo katere so iz sebe naredili multimedijski projekt, v katerega so vtkali podobe prepovedanega, grdega, potlačenega.

Pri tem se postavlja vprašanje, zakaj ima za slovenski umetniški prostor alternativna kulturna scena poseben pomen. Kompilacija glasbenih videospotov Triumf želje skupine Borghesia z videospotom Discipline je izšla pri Založbi FV leta 1989, ki je štiri leta pred tem izdala prvo neodvisno jugoslovansko videokaseto Tako mladi iste skupine ter Iskanje izgubljenega časa ljubljanskih postpunkovskih skupin (Uporniki brez razloga, Odpadniki civilizacije, Stres državnega aparata, Tožibabe, Epidemija, Tretja kategorija). Zemira Alajbegović piše, da so bili za te »zapise iz podzemlja« mediji zaprti. Vendar je dobro razvejana neodvisna distribucija Jugoslavije lokalno sceno povezovala z mednarodno in omogočila tako prodajo lokalnih videokaset v tujini in obratno. Pri založbi FV so tako izšle videokasete s koncertov Škuc R.O.P.O.T. (Nick Cave, Cassandra, Complex, Poison Girls, UK Subs, Misty in Roots ter Laibach), Ni strahu (domači hard-core bandi), Good morning America (posneta na gostovanjih ameriških skupin, ki so pogosto gostovali v Jugoslaviji).[5]

Lahko bi trdili, da je estetika videospotov omenjenih skupin do določene mere sorodna in je s pomočjo neodvisne distribucije mehčala meje, ki jih je določal državni aparat, in povezovala sorodne glasbene pojave. Hkrati pa je zavezanost širšemu družbenemu kontekstu in slika ki jo o njem prikazuje, neprimerljiva in tista, ki dela to produkcijo drugačno. Podobe Borghesiine videoprodukcije, ki se najbolj zarežejo v spomin, so podobe golih teles, seksualnosti, S&M scen, verig, usnjenih uniform in netov. Te so najbolj šokantne, tiste, ki naredijo vidne tabu teme, potlačene želje in ustvarijo intrigo, željo po raziskovanju nezavednih plasti človeške psihe. Vendar te podobe v estetskem smislu niso nekaj specifičnega. Specifične jih naredi kontekst videa.

Ravnine gibljivih slik utopijo podobe nezavednega v politični kolaž Jugoslavije poznih osemdesetih. Preplet anonimnih sosesk stanovanj, diskoidnih barv, grotesknih človeških kreatur, izrazitih ritmov in političnih sloganov ustvarjajo generični prostor videa, ki oko nenehno sili v gibanje, v iskanje novih vzročno-posledičnih povezav, ki postavlja pod vprašaj gledalčevo identiteto. Podobe se nam zdijo samoumevne, razumemo jih kot podlago za razvoj zgodbe. Vendar je včasih podlaga pomembnejša od osrednje teme. Ozadje je tisto, ki jo lahko naredi toliko bolj življenjsko, doživeto, prepričljivo.

V spotu Discipline lahko skozi video sledimo štirim karakterjem. Prikazani so v intimnem prostoru, ki izraža zmedo lastne eksistence, tablet, drog, medijev, črne magije. Izven teh scen javni prostor kot takšen ne obstaja, akterji so del politično-diskoidnega sploščenega prostora. Glasba je preplet elektronike, otroškega petja in političnih izjav. Konec spota prikaže protagoniste na črnem ozadju, izolirane, onemele. »Kot bi nekdo ugasnil luči na Manhattnu,« je opisal prizor Neven Korda.

Video Discipline ni subtilen, decenten. Je grob, neposreden, kričeč. Prevladujejo potencirane perspektive, hitri rezi, zoomiranje, izrazite barve, močni, hitri ritmi. Daleč od česar koli objektivnega, dokumentarnega, vsakdanjega. Zato je vakuum, v katerega padejo, črno ozadje na koncu videa toliko bolj prazen, vseobsegajoč, dokončen. Takšen konec se lahko razplete samo iz občutka absurda in nemoči. Politični neuspeh, ki tvori prostor videa, je bil del vsakdanjika osemdesetih v Jugoslaviji. Dogodki so bili nedoumljivi.

Discipline je, kot lahko beremo v intervjuju, nastajal še nekaj mesecev po razpadu Borghesie v svoji prvotni zasedbi. Za Kordo je video pomenil, da se je udejanjila »želja, ki ni imela ne pravice ne pogojev, da bi obstajala«. Spot je bil napoved političnega razpleta, tehno glasbe in pop estetike, ki je sledila. V tem smislu je odpiranje vprašanja umetnosti devetdesetih v Sloveniji z video spotom Discipline simbolnega pomena. Ker je napovedalo razplet dogodkov, brez katerega umetniškega prostora ne moremo razumeti. S tem pa se postavlja naslednje vprašanje: ali je bil to konec, začetek ali začetek konca?

Odgovor bi zahteval določitev natančne ločnice. Vendar ne glede o katerih mejah govorimo, najsi bodo to geografske, časovne meje umetniškega delovanja, diskurza, meje razumevanja ali pozabljanja, nas stvarnost vedno znova postavi pred dejstvo, da so meje mehke, odprte, nedoločljive, stvar interpretacije, da jih lahko vzpostavljamo šele s pogajanji in soočenji različnih pogledov.

V videu Korda iz takratne neposredne bližine postavlja pod vprašaj ne le številne od naštetih mej, temveč tudi pogled nazaj. Sam naslov Triumf želje se referira na naslov Triumf volje, poleg uporabljenega materiala Leni Riefenstahl uporabi Korda tudi izseke iz Eisensteinovih del, v uvodnem delu videa si tako sledijo podobe iz filma Metropolis (F. Lang) in Triumf volje, zemljevid območja Kraljevine Jugoslavije, preko katerega je potoval olimpijski ogenj. Korda polemizira z zgodbo humanizma skozi podobe gibljive slike. S tem napne polje dojemanja prostora med umetnostjo in politiko ter popači perspektivo družbenega konteksta, še preden se je nepopravljivo popačila sama.

Video Discipline s svojo formo in vsebino govori o pripadnosti prostoru evropske tradicije umetnosti, ki so jo generacije umetnikov jugoslovanskega prostora razumele kot sebi lastno, kot polje, iz katerega so črpale in znotraj katerega so se dojemale, vendar znotraj katerega s strani pogleda zahodnoevropskih kanonov umetnostne zgodovine niso bile prepoznane. Meja tega pogleda je pričela izginjati šele z rušitvijo Berlinskega zidu istega leta, kot je nastal obravnavani video.

Pogled onkraj blokovske delitve sveta, ki se je pričel odpirati v devetdesetih, ni mogel naenkrat zaobjeti vseh mikro kontekstov, ki so se odprli pred tradicijo umetnostne zgodovine. Pogled na polje umetnosti devetdesetih je razkril kontekst, znotraj katerega ni naključje, da je elektronsko-industrijski zvok zaživel skozi video sceno znotraj Jugoslavije prav v Sloveniji, kjer se je pričelo kulturno prizorišče postopoma liberalizirati, odpiralo se je polje alternativne kulture in medijev ter s tem nov prostor za dialog.


 
LETNICE 2 desetletji
Nataša Prosenc Stearns - Brez naslova, 27. marec 2020
Nataša Prosenc Stearns - Brez naslova, 27.... (04:20)
Nataša Prosenc Stearns, 2020
Neža Knez - Kvadrat
Neža Knez - Kvadrat (00:13:00)
N.K., 2019
Ham, Nika - Videospot
Ham, Nika - Videospot (00:03:17)
N.H., 2019
Sara Bezovšek - Revenge Porn
Sara Bezovšek - Revenge Porn (04:53)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Cyberstalking
Sara Bezovšek - Cyberstalking (05:27)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Sextortion
Sara Bezovšek - Sextortion (06:06)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Computering
Sara Bezovšek - Computering (02:00)
Kino Šiška, 2019
P L A T E AU R E S I D U E (Aljaž Celarc in Eva Pavlič Seifert) - Sub Persona (trailer)
P L A T E AU R E S I D U E (Aljaž Celar... (03:29)
P L A T E AU R E S I D U E, 2019
Nataša Prosenc Stearns - Koda L
Nataša Prosenc Stearns - Koda L (03:06)
SNG Opera in Balet Ljublj..., 2019
Nataša Prosenc Stearns - Koda L – Fragmenti
Nataša Prosenc Stearns - Koda L – Fra... (00:59)
Nataša Prosenc Stearns, 2019
Nataša Prosenc Stearns - Dreamscape #1 – Lovers
Nataša Prosenc Stearns - Dreamscape #1 –... (07:23)
Nataša Prosenc Stearns, 2019
Matevž Jerman - BBY (MRFY)
Matevž Jerman - BBY (MRFY) (04:21)
Warehouse Collective, 2019
Uršula Berlot - Suspenzije
Uršula Berlot - Suspenzije (07:03)
Uršula Berlot, 2019
Zapri Prijavi se kot član
 
Uporabniško ime
Geslo
Remember me