Grabar, Nika; Colner, Miha
Št. 1134
"Isti prostor - drug čas"
Avtor/ica: Grabar, Nika; Colner, Miha
Naslov: Isti prostor - drug čas
Leto: 2011
Zvrst: Članek
Produkcija: SCCA-Ljubljana

 
BESEDILO
Isti prostor - drug čas

MARKO PELJHAN Utopija in video

Nika Grabar

Marko Peljhan v intervjuju opiše devetdeseta kot obdobje nekega dokončnega razpada. Ko se konča vse, sta možni strategiji za soočenje s stanjem znotraj discipline dve: ali zgraditi zid okrog tega, kar je nastalo do tedaj, in ohraniti vsebino v hibernetičnem stanju; ali disciplino odpreti in sprejeti vse kot del novega načina delovanja. Iz današnje perspektive bi lahko rekli, da je bila v političnem smislu osemdesetih utopična misel na federativni politični sistem, ki jo je v umetnosti pospremila želja po »združitvi avantgardne umetnosti s postopki in tehnikami množične kulture [in] ta utopija, grobo soočena z nezmožnostjo prodora v osrednja množična občila, je bila vseskozi navzoča na ljubljanski subkulturni sceni«.[6] V devetdesetih je naselila polje umetnosti, ki se je znašla v transformirani družbeni sferi. Ko težko prilagodljiv birokratski stroj in njegove institucije niso reagirale na problematiko družbenega stanja, se je zdelo, da je postala realnost nekje izven. Ali obratno, da smo postali iz realnosti izvzeti mi sami.

Dileme, ki jih Peljhan odpira skozi svoje delo (mobilnost, mediji, teritoriji ipd.), so teme, ki so jih v drugačni obliki odpirali že mnogi, preden je v devetdesetih nastal Makrolab. Mobilna struktura spominja na utopični projekt Walking City angleške skupine Archigram. Vprašanja nomadstva in univerzalizma so blizu vprašanjem, ki so jih odpirale številne skupine, kot na primer Superstudio s projektom Continuous Monument, Raynar Banham s projektom The Environment Bubble in mnogi drugi. Omenjeni projekti sodijo v šestdeseta in sedemdeseta leta, obdobje zaznamovano z vietnamsko vojno, hipijevskim gibanjem, pluralizmom političnih gibanj. Devetdeseta so taista vprašanja postavila v kontekst novonastalih držav, ki so spremenile svoj družbeni ustroj. Odgovori na njih so se v sferi umetnosti manifestirali z novimi utopičnimi projekcijami znotraj novih kontekstov ne le na papirju. Odgovor Marka Peljhana je dobil podobo mobilnega objekta Makrolab.

Peljhanov prostor delovanja se je že od njegove diplome na ljubljanski Akademiji za gledališče, film, radio in televizijo neprestano širil navzven. Gledališki oder je kmalu zamenjal za galerijski prostor, nato je z Brianom Springerjem naredil performans v Cankarjevem domu, naslednji korak je pomenil prehod v medije in nato Makrolab. Danes ga v medijih srečujemo z novim projektom Arktika. Video Park kulture je le napovedal vprašanja, s katerimi se je Makrolab fizično soočil. Napovedal je aktivacijo subjekta, objekt je omogočil prostor za njegovo delovanje onkraj uradnih ideoloških mej. Iskanje svobode, iskanje razumevanja v okviru novih tehnoloških zmožnosti. Utopija – iskanje bližine neskončno daleč.

Čas nastanka videa Park Kulture sovpada s časom nastanka objekta Makrolab. Video nas postavi v vlogo opazovalca in nas skozi tehnološki sistem sooči s podobami pokrajin, kitov, podmornic, vesoljskih postaj, vojaških strategij. Te podobe so ujete v kvadrat, postavljene v drugi plan, ki ga podčrtata zelena in rdeča vrstica, na katerih se izpisujejo izbrani deli teksta The Art of War (Sun Tzu). Video se zaključi s stavkoma: »Opazujejo vas. Vključite svoj oddajnik in opazujte vi njih!«

Če je Peljhanovo delovanje preko režije, performansa in premičnih objektov vedno iskalo prostor naprej, je za njega pomenilo nenehno redefinicijo, nenehno odkrivanje in spoznavanje v okviru tega, kar smo v devetdesetih spoznali kot kapitalizem. Za njega je razumevanje prostora, ki ga vedno znova išče, ključnega pomena za preživetje znotraj nejasnih teritorijev po navideznem koncu hladne vojne. Projekt Makrolab, samozadosten mobilni objekt, je v času bivanja na vsaki lokaciji lovil odprte kanale medijev, odprl nov prostor, v katerem so lahko ustvarjali ljudje najrazličnejših profilov, njegove izkušnje pa so se danes prelevile v projekt Arktika.


 
LETNICE 2 desetletji
Nataša Prosenc Stearns - Brez naslova, 27. marec 2020
Nataša Prosenc Stearns - Brez naslova, 27.... (04:20)
Nataša Prosenc Stearns, 2020
Neža Knez - Kvadrat
Neža Knez - Kvadrat (00:13:00)
N.K., 2019
Ham, Nika - Videospot
Ham, Nika - Videospot (00:03:17)
N.H., 2019
Sara Bezovšek - Revenge Porn
Sara Bezovšek - Revenge Porn (04:53)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Cyberstalking
Sara Bezovšek - Cyberstalking (05:27)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Sextortion
Sara Bezovšek - Sextortion (06:06)
Aksioma - Zavod za sodobn..., 2019
Sara Bezovšek - Computering
Sara Bezovšek - Computering (02:00)
Kino Šiška, 2019
P L A T E AU R E S I D U E (Aljaž Celarc in Eva Pavlič Seifert) - Sub Persona (trailer)
P L A T E AU R E S I D U E (Aljaž Celar... (03:29)
P L A T E AU R E S I D U E, 2019
Nataša Prosenc Stearns - Koda L
Nataša Prosenc Stearns - Koda L (03:06)
SNG Opera in Balet Ljublj..., 2019
Nataša Prosenc Stearns - Koda L – Fragmenti
Nataša Prosenc Stearns - Koda L – Fra... (00:59)
Nataša Prosenc Stearns, 2019
Nataša Prosenc Stearns - Dreamscape #1 – Lovers
Nataša Prosenc Stearns - Dreamscape #1 –... (07:23)
Nataša Prosenc Stearns, 2019
Matevž Jerman - BBY (MRFY)
Matevž Jerman - BBY (MRFY) (04:21)
Warehouse Collective, 2019
Uršula Berlot - Suspenzije
Uršula Berlot - Suspenzije (07:03)
Uršula Berlot, 2019
Zapri Prijavi se kot član
 
Uporabniško ime
Geslo
Remember me